lørdag den 4. juni 2011

Den københavnske jazzfestival

Så er programmet på gaden for dette års Copenhagen Jazz Festival - og der er bestemt noget at glæde sig til for jazzelskere. Giganterne i år er saksofonisten Sonny Rollins, sangeren Bobby McFerrin og pianisten Keith Jarrett - som jeg husker som en stor oplevelse for år tilbage i firserne. Der er også mulighed for at høre vibrafonisten Gary Burtons kvartet, der er sammensat et tema med afrikansk jazz, bl. a. med Abdullah Ibrahim - ja, forventningens glæde er ikke den værste, undskyld klichéen.
Men på en guitarblog som denne skulle jeg gerne omtale noget godt guitarmusik. Ja, nu er guitaren ikke så meget fast inventar i jazzens rytmegruppe som den har været - til gengæld spiller den mere solo, når den endelig er der. JazzCup på Gothersgade 107 holder traditionen tro Guitar Galla, som sædvanligt anført af vores førende jazzguitarist for tiden Jakob Fischer. Hans guitar-gæst i år er Per Gade,og de bliver ledsaget af Kasper Vadsholt på bas og Casper Mikkelsen på trommer. Denne årligt tilbagevendende begivenhed på festivalen kan jeg varmt anbefale, det plejer at være en superopvisning i, hvad guitaren formår i jazzen.
Ellers kommer fusionsveteranen Mike Stern og giver koncert den 7. juli på Kulturhuset Viften i Rødovre. Han spillede først hos Miles Davis, senere i den legendariske jazz-rock gruppe Blood, Sweat & Tears. Hvordan han er i dag ved jeg ikke, men jeg husker ham som en eminent guitarist.
Men ellers er der nok at vælge imellem - se programmet.