tirsdag den 10. april 2012

Skagen Festivalen 2012

Programmet for årets Skagen Festival er  på plads, og jeg vil godt give nogle anbefalinger til dem, der ikke ved hvad de skal vælge af det store udbud.
Det sætter naturligvis nogle grænser, at dette er et site om akustisk guitar - om end jeg godt kan blive begejstret over at se, at den gamle prog-rock gruppe Procol Harum dukker op, og at sækkepibespilleren fra Galicien i Spanien Carlos Nünez sandelig skal spille med selveste Michala Petri - ja, så har jeg nævnt det - så skal det jo være nogle anbefalinger af akustisk guitar, som skal komme her.
Men se da min omtale af Procol Harum på min blog Piano Klaver, hvis du er interesseret - og så kan du da også se noget om mundharpemusik på Skagen på min anden blog Mundharmonika.
Men til denne blogs emne.

Irsk-skotsk musik

Der er som sædvanlig på en dansk folk-festival masser af irsk-skotsk, end og veteranbandet Dubliners kommer. Sidste år oplevede jeg dem i Tønder, hvor man var fuld af beundring over, hvordan de klarede at gennemføre en koncert selv om flere af dem efterhånden er dårligt gående eller på andre måder svækkede af alderen. På en guitarblog som denne skal nævnes Allan Taylor, den irske sanger og sangskriver, der stod bag sangen It's good to see you, der herhjemme blev en kendingsmelodi for skotten Alex Campbell. Der har flere gange været mulighed for at nyde hans sang og meget nuancerede guitarspil ved koncerter her i Danmark, men har man mistet disse muligheder og er til Skagen Festival, så grib chancen. En koncert med ham er en varm oplevelse.
Tag en smagsprøve:

Tom Paxton

Ellers kommer også folk-veteranen fra USA, Tom Paxton, som jeg for et par år siden i Tønder konstaterede var i fuld vigør, da han gav en god blanding af nye sange og hans gamle klassikere om Last Thing on My mind, Rambling Boy, Can't help but wonder og Bottle of Wine. Hans bløde, mørke stemme har ikke lidt under alderen, og hans guitarspil er noget af det bedste i den amerikanske tresserfolk. Hermed være det anbefalet at opleve eller genopleve ham.

Ralph McTell

Min sandten om ikke selveste Ralph McTell dukker op, en af den britiske folk-scenes store veteraner. Han er  især kendt for at stå bag sangen Streets of London om de tragiske skæbner i Storbritaniens hovedstad. Selv om jeg bestemt synes det er en god sang, så vil jeg gerne henlede opmærksomheden på, at han har lavet mange andre gode sange, og at han endda er en særdeles virtuos guitarspiller. Især dyrker han ofte rappe ragtimenumre på instrumentet mellem hans ofte melankolske sange.
I mine indlæg om Streets of London og Eksempler på Ragtime guitar vil man kunne se videoklip fra YouTube med ham.
Så deltager du i Skagen Festivalen og vil høre nogle prøver på, hvad guitaren kan i folkemusikken, så er disse tre bedagede, men ikke spor gamle folk-kunstnere hermed anbefalet.
Festivalen finder sted fra 4. - 8. juli, den gamle tradition med at holde den i kølvandet på Skt. Hans er tydeligvis sløjfet.
Skidt, det er jo stadig sommer og lyst.