tirsdag den 10. februar 2015

Planlagt guitarundervisning på Saxo

Netop nu har Saxo, hvor jeg har fået udgivet nogle e-bøger, åbnet for at man kan udgive kurser on-line. Det har givet mig en ide: jeg vil lave nogle guitarkurser på denne platform.
Der er flere gode grunde til det.
  • Det er teknisk muligt med flere hjælpemidler der i form af slides, video, lyd og håndteringen af filer er ikke så klodset.
  • Det er en platform som mange kender, om ikke andet så som on-lineboghandel.
  • De kurser, jeg selv har kigget på, er lette at håndtere og overskuelige.

Begynderundervisning i guitar på Saxo

Derfor har jeg nu kastet mig over at sætte det første op. Det bliver et begynderkursus i tre sektioner, hvor den første er om hvad man skal vide før man kaster sig over guitarspillet, som køb af guitar, vedligeholdelse, skift af strenge, tilbehør, rigtige stilling at sidde i og meget andet, som er godt at vide anden.

  • Anden sektion bliver en indføring i melodispil efter noder. Her vil du lære at spille små enkle melodier på de løse strenge og tre første bånd, i første position som det kaldes i guitarsproget. Du vil komme til at kende hele nodeystemet og alle de elementære nodeværdier, så du vil kunne spille langt det meste i en sangbog, hvor melodien er angivet med noder.
  • Tredje sektion er en indføring i akkordspil, ledsagelse af melodier med akkorder. Her vil blive vist, hvordan du lærer en akkord, hvordan du øver at skifte mellem dem og så læres der tilstrækkeligt mange akkorder til, at man kan spille til enkle sange i både dur og mol.
  • Fjerde sektion bliver så en forklaring på det meget udbredte tablatur med nogle tips til de rytmiske genrer. Her vil så også med udgangspunkt i tablaturet blive vist nogle måder, hvorpå man kan anslå akkorderne fra anden sektion med rytme, fingerspil o. a.
Dette kursus regner jeg med kommer op ultimo februar.

Senere planlagt opfølgning på Saxo

Der er så nok at gøre lige nu med at få dette begynderkursus op at stå. Det vil blive fulgt op af to kurser, et der viderefører nodespillet, et andet der viderefører akkordspillet.
  • Med det, som viderefører nodespillet vil du blive i stand til at spille melodier med vanskeligere rytmer og at komme ud over første position, op ad gribebrættet.
  • Med det, der viderefører akkordspillet, vil du blive i stand til at spille i flere tonearter end dem, som du kom igennem i kursus et, blive i stand til at spille sange med mere end tre akkorder, lære barrégreb og desuden nogle flere afvekslende anslag.

Planlagt guitarundervisning på Saxo for videregående.

Videre frem planlægger jeg noget for mere videregående.
I første omgang en indføring i moderne fingerpicking, hvor man lærer at holde pulsen på guitaren med tommelfingeren og spille det afvekslende fngerspil over det til sange og lægge melodi på det.
Så vil jeg lave en indføring i blues guitar, hvor du lærer både akkompagnement og soloimprovisation og den akustiske type, hvor man holder pulsen med tommelfingeren og lader de andre fingre spille.
Videre frem en indføring i country guitar, hvor det også vil blive akkompagnement og solo.
Alt det er fremtidsplaner, foreløbig bliver det lige begynderne og de let øvede, som jeg tilgodeser.
Hvis du er interesseret i noget af denne planlagte guitarundervisning på Saxo, så send en mail. Du vil så få besked, når der er kurser oppe at stå.