torsdag den 5. marts 2015

Kursus i fingerpicking guitar på Saxo

Så er mit kursus i fingerpicking guitar klar på Saxo for 300 kr. Det hedder Start på Fingerpicking guitar, og det betyder ikke, at det er for begyndere, det forudsætter at du har spillet guitar før og kan de gængse åbne akkorder. Men det forudsætter, at du ikke har prøvet denne guitarstil før.

Hvad er fingerpicking guitar?

Med fingerpicking guitar forstår jeg den guitarstil, som jeg i anden sammenhæng har kaldt moderne fingerspil i mangel af bedre fordanskning. Det "gammeldags" fingerspil går så ud på,at tommelfingeren anslår en af de mørke strenge, og de tre øvrige fingre spiller de tre lyse strenge en ad gangen  i varierende mønstre. Ofte holdes det samme mønster en sang igennem, det klinger bare forskelligt ved akkordskift. Dette klassiske fingerspil klæder især stille sange som I Skovens Dybe Stille Ro, Skuld Gammel venskab, Hush Little Baby, Scarborough Fair, Vem kan Segla  og andre sange af den karakter.

Fast puls med tommelfinger

Det moderne fingerspil, som dette kursus handler om,  bruges i dag af moderne folkesangere. mange singer-songwritere og af rockguitarister, når de skal lave et akustisk nummer. Her nøjes tommelfingeren ikke med et eller to slag i takten, den slår takten på de dybe strenge, altså, fire slag i firdelt takt. Hvis man sammenligner ens anslagshånd med et band, så er tommelen rytmegruppen.

Rytmisk raffinerede mønstre.

De andre fingre spiller også her på de lyse strenge, men de laver mønstre, der oftest er synkoperede, dvs., deres knips af strengene falder mellem taktslagene = tommelfingerens anslag. Denne fingerspilsform kan med en markant rytme i tommelfingeren give et drive til sange, der er gang i, men de kan også med et mere blødt anslag med tommelfingeren give farve til de stille sange.
Det er også karakteriseret ved, at den akustiske guitar ikke bare er en ledsager til sangen, men en slags selvstændig stemme, en ligeværdig partner til sangstemmen.

Fingerpicking kan få melodi på

Desuden indeholder det mulighed for, at der kan lægges melodi på, hvor de tre øvrige fingre spiller melodien på de lyse strenge, mens tommelfingeren holder pulsen. Derfor er instrumentalnumre heller ikke ualmindelige hos dem, der anvender formen. Der findes sågar guitarister, der helt og holdent spiller instrumentalmusik i denne form.

Hvad kan fingerpicking guitar bruges til?

Hvis du gerne vil spille til sang a la Ralph McTell og vores hjemlige Erik Grip, vil lære fingerpicking country i stil med Chet Atkins eller Tommy Emanuel eller akustisk bluesmusik som Guy Davis og Hans Theesink - eller du kunne måske tænke dig på et tidspunkt at lære, hvordan man spiller ragtime på guitar? I dette kursus får du nogle forudsætninger for at gå videre med det.

Kursets opbygning og indhold

Første sektion indeholder nogle lynindføringer i noget, som vil blive forudsat kendt i 2. sektion, som så er det egentlige.
Her vil du først få vist princippet med tommelfingerens faste puls og så lære fingerpicking som sangakkompagnement, i de første tre lektioner ud fra Dylan-sangen Blowing in the Wind. Vi går så videre til at prøve det på andre akkorder end i nævnte sang og vise, hvordan det kan varieres.
Så kan akkord- og melodispil kombineres. Det læres i sidste halvdel ud fra sangen Red River Valley og til sidst i sektionen får du lov at bide skeer med Streets of London.
3. sektion vil så være nogle klassikere i denne guitarstil, som du skulle kunne finde ud af efter at have været igennem 1. sektion og sikkert også vil lære dig enkelte nye ting. Jeg arbejder stadig på at sætte nye numre op der, så hold øje.
Start på fingerpicking guitar