Vi har tidligere haft et indlæg om, hvad det ville sige, at akkorder var altererede. Der lovede jeg, at der skulle komme indlæg, hvor jeg viste sådanne akkorder.
Dette indlæg er om de såkaldte maj7-akkorder, som skrives med maj7 efter akkordbogstavet, nogen gange bare maj eller en trekant. De almindelige 7-akkorder, som du måske allerede kan, er en formindsket septim over grundtonen, det vil sige: en C7 har fået lagt en b til den ordinære treklang, men en Cmaj7 har fået en h lagt til treklangen. Maj står også for major = stor, altså en stor 7, stor septim. Se Harmonilæren for en grundigere forklaring..
Jeg håber du har tjek på de grundlæggende åbne akkorder, ellers må du slå dem op på linket.
Dette er nok en lidt vanskeligere akkord hvis du ikke er vant til halvbarré, men brug den som anledning til at øve dig på det.
Den burde ikke være svær.
Dette indlæg er om de såkaldte maj7-akkorder, som skrives med maj7 efter akkordbogstavet, nogen gange bare maj eller en trekant. De almindelige 7-akkorder, som du måske allerede kan, er en formindsket septim over grundtonen, det vil sige: en C7 har fået lagt en b til den ordinære treklang, men en Cmaj7 har fået en h lagt til treklangen. Maj står også for major = stor, altså en stor 7, stor septim. Se Harmonilæren for en grundigere forklaring..
Jeg håber du har tjek på de grundlæggende åbne akkorder, ellers må du slå dem op på linket.
Gennemgang af maj7-akkorderne
Cmaj7-akkorden
Jeg starter i hvert fald med Cmaj7:
Som du ser er det en almindelig C-akkord, men uden pegefingeren på 2. streng, 1. bånd. Det er den løse h-streng, der gør den til en maj7- akkord.Den er nok lettere at tage end den ordinære C-durakkord, så disse altererede akkorder er altså ikke nødvendigvis sværere end de ordinære akkorder, i hvert fald ikke fysisk.
F-maj7-akkorden
Ja, som du ser: du slipper ligefrem for halvbarréen på de to lyse strenge, som skal laves på almindelig F. Den løse e-streng er så det e, der gør akkorden til en maj7.
Kan du vampen? Jeg vil nu henvise dig til indlægget Kender du vampen? Prøv at spille vampen med Cmaj7 i stedet for almindelig C og Fmaj7 i stedet for F. Hvordan syntes du det lød? Prøv det evt. også at erstatte molakkorderne med mol7-akkorder.
Prøv vampsangene af med denne nye harmonisering. De kommer til at lyde jazzede. På nogen sange lyder det godt, så brug det. På andre sange lyder det ikke så godt, så lad være. Som det ofte er blevet sagt i forbindelse med musik: stol på dit øre!
Kan du vampen? Jeg vil nu henvise dig til indlægget Kender du vampen? Prøv at spille vampen med Cmaj7 i stedet for almindelig C og Fmaj7 i stedet for F. Hvordan syntes du det lød? Prøv det evt. også at erstatte molakkorderne med mol7-akkorder.
Prøv vampsangene af med denne nye harmonisering. De kommer til at lyde jazzede. På nogen sange lyder det godt, så brug det. På andre sange lyder det ikke så godt, så lad være. Som det ofte er blevet sagt i forbindelse med musik: stol på dit øre!
G-maj7-akkorden
Den er så nok lidt sværere, har skal du presse pegefingeren op på 2. bånd i forhold til den almindelige G7-akkord.
Prøv nu vampsangene i G-dur med Gmaj7 og Cmaj7, evt. også med i stedet for mol7-akkorder.molakkorderne.
D-maj7-akkorden
Dette er nok en lidt vanskeligere akkord hvis du ikke er vant til halvbarré, men brug den som anledning til at øve dig på det.
A-maj7-akkorden
Denne akkord er næsten som D7 rykket en streng op.
E-maj7-akkorden
Den burde ikke være svær.
Brug af maj7-akkorder
Denne akkord bruges traditionelt som grundtoneakkord og subdominant, se Harmonilære. Hvis du har akkordoversigten, så vil du kunne se hvilke akkorder det er i de forskellige tonearter. Jeg formoder i dette indlæg, at du er så langt at du kan nogle to- og treakkordsange. Prøv at synge dem med maj7-akkorder. Der vil nok være nogle sange, som du ikke synes det lyder så godt til, men andre vil det sikkert klæde godt. Det er især akkorder der bruges fremfor de ordinære dur-akkorder, når en sang skal lyde sød og poetisk. Derfor er den også en uomgængelig akkord i easy listening-stilen, som især Burt Bacharach står for. I jazz bruger man den konsekvent på som grundakkord og subdominant og ind imellem også for klangens skyld.
Hvis du kan barrégreb, så er der et indlæg om Maj7-akkorder som barrégreb.
Hvis du kan barrégreb, så er der et indlæg om Maj7-akkorder som barrégreb.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Velkommen til at give en kommentar: