tirsdag

Mol7 som barré

Hvis du ikke allerede kan de grundlæggende barréakkorder, så gå lige til mit første indlæg om barré og videre derfra ved hjælp af linksene i slutningen af indlægget.
Hvis du har lært barrégreb, men ikke husker dem så godt, så hent lige min oversigt over grundlæggende barrégreb.

De to mol7-barrégreb

Vi har tidligere haft et indlæg om mol7 akkorder som åbne akkorder og for en nærmere forklaring henviser jeg til det indlæg. Der bliver det også vist, hvordan de skal tages på åbne akkorder. Her skal du bemærke, hvordan man tager en Amol7 og Emol7. For lige som de grundlæggende barréakkorder har en a-molformet akkord, der kan flyttes op og ned, og en e-molformet, der også kan flyttes, således har vi som barré en A-mol7-formet akkord:
Diagram over a-mol7formet barrégreb

Og en E-mol7-formet:
Diagram over Emmol7formet barréakkord

Anvendelsen af disse mol7-akkorder

Disse to akkorder kan du flytte op og ned på gribebrættet og derved tage en mol7 med samtlige grundtoner, præcis som på den oversigt, som jeg foroven anbefalede dig at downloade. Sådan er du nu, med disse to barréakkorder i stand til at tage en hvilken som helst mol7-akkord, som du ser angivet i en sangbog over noder eller sangtekst.
Du kan så også bruge disse mol7-akkorder på samme måde som de åbne mol7-akkorder. I indlægget om dem henviste jeg til vampen, her kunne de ordinære molakkorder erstattes med mol7-akkorder på nogen sange, du skal lade dit øre afgøre hvilke sange. Gå nu til følgende indlæg om vamp på barré:
Den lille vamp i alle tonearter
Vampen i A-dur og E-dur
Vampen i alle tonearter
Her får du så mulighede for at erstatte de ordinære molakkorder med mol7, ligsom med vampen på de åbne akkorder.
I det hele taget: når der efter en mol-akkord kommer en akkord, hvis grundtone ligger en kvart over = en kvint under mol-akkordens grundtone, så kan du erstatte mol-akkorden med den tilsvarende mol7.
Som jeg også sagde i indlægget om de åbne mol7: i jazz spilles der så godt som konsekvent mol7 på enhver molakkord.
Som jeg sagde i indledningen: hvis du ikke kan de grundlæggende barré endnu, så lær lige dem først, men kan du dem, så lær disse to mol7-akkorder og begynd at anvende dem som fortalt i dette indlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Velkommen til at give en kommentar: