fredag

Barrégreb 1



Åh, disse....! De er afskyelige!
Det er den almindelige reaktion på barrégreb, og jeg kan godt forstå det, jeg hadede dem også i starten. Da jeg udpræget var rock-fan i mine teenageår, så huede det mig ikke, at jeg skulle kunne disse forfærdelige greb. Så ingen tvivl: jeg ville være leadguitaristen, ham der spillede soloer og licks.

Grænserne for ens formåen uden barré.

Men i dag er jeg glad for at jeg har gjort indsatsen, det åbner nogle døre. I lejrbålguitar kører de fleste nok på de såkaldte åbne akkorder, dem, der har løse strenge. Det sætter en grænse ved fem durtonearter,

  • G-dur 
  • D-dur
  • C-dur
  • A-dur
  • E-dur

og tre moltonearter

  • A-mol
  • D-mol
  • E-mol

Så er det endda sange med tre akkorder. Når vi skal til at spille sange med mere end tre, så er det umuligt i A-dur og E-dur uden brug af barré, D-dur er det kun meget begrænset. I G-dur kan du komme meget langt uden barré, og i C-dur kan det gennemføres helt uden. Hvad mol angår, så er det kun A-mol, der kan gå et langt stykke uden barré.

Hvad barrégreb åbner for.

Med barrégreb kan du spille i alle tonearter. De er karakteriserede ved ikke at have nogen løse strenge, derfor kan de bevæges op og ned i samme stilling, så den samme akkord derved kan blive samtlige dur- eller mol-akkorder. Dermed får du mulighed for at spille mere end tre akkorder i de gængse guitartonearter, fordi barrégreb udfylder med de akkorder, som det er plat umuligt at tage på guitaren som åbne akkorder.
Så er det, at man får to udgaver af de åbne akkorder: den åbne udgave og barréudgaven. Hvad skal man så med dem? Som jeg antydede i starten angående mit eget forhold til barré, så spiller rytmeguitaristen i et rockband barré hele tiden, fordi at de muliggør de rytmer, som er så karakteristiske for rock - det er i virkeligheden mere guitaren, der laver dem end trommerne. De laves ved, at man dæmper strengene ved at løsne grebet hurtigt efter anslag, og det kan kun lade sig gøre, når der ikke er åbne strenge. Uden for rockens rammer kan vi godt lære af det, hvis du f. eks. spiller til dansemusik får du med barrégrebene en mere solid og klar rytme uden de løse strenge, der klinger hele tiden og forstyrrer melodien.

Nogle barrétips

Hvis du nu har indset fordelene ved barrégreb, om ikke andet så som et af dine redskaber i kassen. så vil jeg give dig nogle tips:
  • Tag dit armbåndsur af, når du skal spille. At spille barré med ur på at som at løbe kondiløb med stramt bælte.
  • Sørg for at være afslappet i armene, så du kun bruger de nødvendige muskler.
  • Lav nogle strækøvelser med fingrene og håndleddet inden du øver barrégreb. Pres hånden og fingrene tilbage med den anden hånd, stille og roligt uden at presse.
  • Lav nogle øvelser med en gummibold, klem den med fingrene.
  • Når du mærker, at du begynder at føle smerte i hånden, så stop med barré for i dag. Ellers kan du risikere seneskedebetændelse.
Jeg håber, at du har fået mod på at give disse "onde" greb en chance. Mit forslag er, at du starter med at lære H-mol. Så vil du pludselig kunne en del sange i D-dur, som var ugørlige før - se indlægget om vampen - og få udfyldt et hul i G-dur - se indlæg om Den store vamp. Pegefingeren sætes i 2. bånd.
Læs mere i Mere om barrëgreb

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Velkommen til at give en kommentar: