torsdag den 9. september 2010

Har du en guitar?

Nogen er så heldige, at der er en guitar i huset, når de leger med tanken om at begynde at spille. Måske har de arvet den efter en afdød slægtning eller en anden i familien har forsøgt på et tidspunkt. Da jeg som barn ville til at spille guitar, havde min mor forsøgt, så jeg startede på hendes guitar. Det kan også være, at du selv har forsøgt på et tidspunkt, men aldrig kommet i gang. Du kom måske i gang, men så kom der for meget i vejen? Se Den uægte begynder.
Så er der en guitar i huset, og til lykke. Måske er det ikke den, som du kommer til at bruge på længere sigt, men så har du en du kan starte på og slipper for bøvlet med at skulle ud og købe.

Eftersyn af guitaren er måske nødvendigt

Lidt eftersyn vil være nødvendigt. Gå til indlægget om Køb af guitar for begynderen find tjeklisten og tjek din guitar efter den. Finder du den i orden, så er det godt. I tvivlstilfælde, hvis den har ligget længe og træet er begyndt at se noget sært ud, så tag den ned til en instrumentreparatør og få ham til at se på den. Hvis der skal ordnes noget, så er det bedst at få det gjort.

Puds af og skift guitarstrenge

Få den så pudset af, tør støv og pletter af den med en tør klud. Næste skridt bliver at skifte strenge på den, for jeg kan garantere, at en guitar, som har stået længe uden at blive brugt, der er strengene ikke gode mere. Heldigvis kan de skiftes.
Få tjekket hvad type det er ved at læse De tre typer akustisk guitar og se så mine indlæg med videoer fra YouTube, der demonstrerer skiftet på både klassisk guitar,  westernguitar.og jazzguitar.

Så få din gamle mølædte guitar efterset, tjekket og i orden - og kom så i gang!
Se også min Power Point Præsentation af guitaren
Så er der jo tilbehøret, tjek Hvad skal jeg skaffe af tilbehør
Nogen spørgsmål? Prøv at finde dem under Oftest stillede spørgsmål.