torsdag

Har du en guitar?

Nogen er så heldige, at der er en guitar i huset, når de leger med tanken om at begynde at spille. Måske har de arvet den efter en afdød slægtning eller en anden i familien har forsøgt på et tidspunkt. Da jeg som barn ville til at spille guitar, havde min mor forsøgt, så jeg startede på hendes guitar. Det kan også være, at du selv har forsøgt på et tidspunkt, men aldrig kommet i gang. Du kom måske i gang, men så kom der for meget i vejen? Se Den uægte begynder.
Så er der en guitar i huset, og til lykke. Måske er det ikke den, som du kommer til at bruge på længere sigt, men så har du en du kan starte på og slipper for bøvlet med at skulle ud og købe.

Eftersyn af guitaren er måske nødvendigt

Lidt eftersyn vil være nødvendigt. Gå til indlægget om Køb af guitar for begynderen find tjeklisten og tjek din guitar efter den. Finder du den i orden, så er det godt. I tvivlstilfælde, hvis den har ligget længe og træet er begyndt at se noget sært ud, så tag den ned til en instrumentreparatør og få ham til at se på den. Hvis der skal ordnes noget, så er det bedst at få det gjort.

Puds af og skift guitarstrenge

Få den så pudset af, tør støv og pletter af den med en tør klud. Næste skridt bliver at skifte strenge på den, for jeg kan garantere, at en guitar, som har stået længe uden at blive brugt, der er strengene ikke gode mere. Heldigvis kan de skiftes.
Få tjekket hvad type det er ved at læse De tre typer akustisk guitar og se så mine indlæg med videoer fra YouTube, der demonstrerer skiftet på både klassisk guitar,  westernguitar.og jazzguitar.

Så få din gamle mølædte guitar efterset, tjekket og i orden - og kom så i gang!
Se også min Power Point Præsentation af guitaren
Så er der jo tilbehøret, tjek Hvad skal jeg skaffe af tilbehør
Nogen spørgsmål? Prøv at finde dem under Oftest stillede spørgsmål.
En fremragende indføring i begyndelsesgrundene til guitar, også praktiske oplysninger som skift af strenge, vedligeholdelse o.l., findes i Akustisk Guitar for Begyndere af David Harrison.

4 kommentarer:

  1. Hej, jeg er selv begyndt at spille en lille smule, og var også så heldig at min mor havde forsøgt sig engang. Jeg har købt nye strenge, fået sat dem på ,men jeg kan bare ikke få den lyse e-streng til at stemme! hvis jeg trækker den mere op er jeg bange for at sprænge den. +de andre stemmer helt fint, men nu er jeg så kommet til at sprænge d-strengen )-: tænker på om den er ved at være for gammel og om jeg skal købe en ny ? den er vist omkring 30 år o:
    -kan spille et enkelt nummer med miley cyrus og kim larsen.
    så lige nu er guitaren sat på hylden men jeg vil rigtig gerne videre med det! -skal få nogle råd i en musikforretning hvor jeg i starten siger je gikke skal købe en lige den dag?
    Hilsen den fortvivlede nybegynder (-:

    SvarSlet
  2. Hej Anonym ;-)

    Jeg vil takke for din kommentar og dine spørgsmål, og jeg vil forsøge at svare med det forbehold, at jeg ikke har stået med din guitar i hånden.
    At en streng er sprunget, det er et uheld der sker selv på de bedste guitarer og med de bedste strenge. Derfor er et sæt ekstrastrenge også et uundværligt tilbehør til guitaren. Så dit uheld med d-strengen er ikke tegn på noget i sig selv. Der må du bare sætte en ny på.
    Hvad din lyse e-streng angår, så tyder dit indæg på, at den stadig er for lav i tonen selv om den er meget stram - og ja, så er man bange for at sprænge den. Du skal i hvert fald undersøge en ting: er der viklet for meget af strengen omkring stemmeskruen? Så er der nemlig ikke noget at give af, hvis den er for lav. Nu fremgår det ikke af din kommentar, om du spiller nylonstrenget eller stålstrenge, men er det sidste tilfældet, så er de desværre mulige at rette ud igen, når de har været snoet om stemmeskruen. Det kan så godt lade sig gøre med nylonstrenge. Prøv i hvert fald at tage strenge af og så giv den noget at kunne trække med.
    Men kan det ikke lykkes, så er det måske guitarens konstruktion, eller at den er lidt gammel. Under alle omstændigheder: når man starter på en slægtnings aflagte guitar, så kommer der et tidspunkt, hvor der må købes en ny. Du kan så risikere at det bliver nu, at du må gøre det. Men prøv lige det andet først.

    Mange hilsner, Mogens

    SvarSlet
  3. Okay, det vil jeg prøve!
    Tak for hjælpen (-:

    SvarSlet
  4. Det var da så lidt :-) Held og lykke med at lære at spille.

    SvarSlet

Velkommen til at give en kommentar: