tirsdag den 14. februar 2012

Grundelementer i blues 2 - Bluessangens opbygning

Vi har tidligere haft et indlæg om tolvtakters blues.

Fill-ins

En sang over dette skema er for det meste bygget op sådan, at - hvis vi opdeler de tolv takter i tre linier med fire takter i hver, som jeg gjorde i forrige indlæg - så fylder sangen kun de første to takter af hver linie. De sidste to takter udfyldes så af en instrumentalist på guitar, mundharpe, klaver og hvad man ellers har brugt i blues - på gamle plader i genren helt fra tyverne er der endda eksempler på blokfløjte. Det, som der udfyldes med, kaldes en fill-in og det er en lille instrumental figur, som fungerer som et svar på sangens melodi.
Dette er en af årsagerne til, at blues kan opleves kedeligt i starten, når der kun spilles akkorder. Der mangler lige den figur til sidst i linien, der er så bare to takters akkordspil. Men spiller man sammen med en, der kan lave fill-in, så er det fint indtil du selv får det lært.

Teksten i en blues

Karakteristisk for bluesteksten er så, at der er tre linier, en til hver af de fire takter i linien, og den anden gentager den første, slavisk eller med en variation. Denne gentagne linie fortæller så et eller andet, hvor den sidste linie så er svaret eller begrundelsen. Eksempel:

I'm going to Kansas City, bringing my baby back home
I'm going to Kansas City, bringing my baby back home
it's been so long since my baby's been gone.

Blå toner

Det er karakteristisk for bluesmelodier, at de har de såkaldte blå toner, det menes at genren har navn efter en sammentrækning af deres engelske betegnelse, blue notes. Det er en sænkning af skalaens 3. og 7. trin - se skalalæren angående dette -  som er med til at give bluesmusikken dens særlige farve. For sangerens vedkommende er det ofte til et punkt mellem tonetrinet og halvtonen under den, på instrumenter laves der forskellige tricks for at ramme det, på guitaren er det at vride strengen op eller ned, som på engelsk hedder bending. Når jeg på et tidspunkt kommer til at forklare om at spille soloer kommer jeg ind på det.
Her skal bare nævnes, at når en instrument spiller solo, så fortsætter guitaren og evt. andre akkordspillere at spille de tolv takter i bluesskemaet som man gør det til et sangvers. Et sådan forløb af akkorderne kaldes et chorus, det fordanskes ofte til et kor. Hvis et band starter på en sang med 6 vers og der skal være 2 soli undervejs, så aftaler man, at der spilles 8 kor, altså, tolvtakters blues otte gange igennem.
Del 3 Varianter af tolvtakters blues