onsdag

Lidt om begrebet fingerspil

Jeg har tidligere lavet indlæg her om fingerspil, og ved at kigge i statistikken har jeg kunnet konstatere, at det er et særdeles populært Google-søgeord blandt guitarspillende Netbrugere. Ved flere lejligheder har jeg da også lovet, at der skulle komme flere indlæg om det.
Dette indlæg siger noget om, hvad der har været og hvad der kommer.

Tidligere indlæg

Jeg har haft et kursusforløb her med hvad jeg kalder Moderne Fingerspil, et forsøg på at fordanske betegnelsen for det fingerspil, som anvendes i moderne guitargenrer, når der spilles akustisk guitar. Hvad forskellen er på det og hvad jeg i mangel af bedre ord kalder det klassiske fingerspil, det forklarede jeg i indlægget Moderne fingerspil? Hvad er så gammeldags?
Inden jeg startede på forløbet om Moderne fingerspil lavede jeg to indlæg for dem, der ikke havde spillet nogen form for fingerspil før, da forløbet om det moderne ellers kunne blive for meget på en gang, hvis man ikke kunne noget fingerspil overhovedet. De hed Basalt fingerspil og Basalt fingerspil i tredelt takt.
Så har jeg også haft forløbet Varier Højrehåndens Anslag, hvor der i de tre sidste lektioner indgik de første trin i fingerspil. I den forbindelse viste jeg i et indlæg nogle eksempler på fingerspil fra YouTube.
Er du begynder, der har lært de første få akkorder, så vil jeg henvise dig til min serie Varier Højrehåndens Anslag.
Er du en efterhånden rimelig rutineret guitarist, der slet ikke har prøvet nogle former for fingerspil før,   henviser jeg til indlæggende om basalt fingerspil.
Har du spillet fingerspil allerede, men kunne godt tænke dig at lære den moderne type, så se mit forløb om Moderne fingerspil. Se også nogle eksempler på moderne fingerspil
Kunne du godt tænke dig at kunne noget mere af det klassiske fingerspil, så læs resten af dette indlæg og hold øje med bloggen her.

Fingerspillets natur.

Fingerspil - som er blevet en fast betegnelse for begrebet hos guitarister - er modstykket til det, som hos keyboardspillere kaldes en brudt akkord, fordi akkordens toner spilles enkeltvis i stedet for samlet. Det er især populært til stille bløde sange, da det klæder dem godt, især med guitaren der passer så godt til den menneskelige stemme.
Mange tror, at når de har lært det mønster, som de får lært i mine indlæg om basalt fingerspil eller slutningen af varier-forløbet, så kan de fingerspil. Nej langtfra, de har bare lært et mønster - og hvorfor lige det mønster? Et sted skal man starte, og dette mønster er også ideelt til dem, der skal prøve fingerspil første gang, fordi strengene kommer i ligefrem rækkefølge.
Når du efterhånden udvider sit repertoire af fingerspilsmønstre, så får du et virkelig afvekslende akkompagnement til din sang. Meget enkelt: vælg forskellige fingerspilsmønstre til sangene, brug også andre anslagsformer. Det er adskillige folke- og visesangeres hemmelige våben mod monotoni, se indlægget Folke- og visesang del 2.

Kommende og nuværende indlæg

Jeg er kommet i gang med indlæg her på bloggen, hvor jeg viser forskellige fingerspilsmønstre, og der vil komme flere af dem.
Den bedste måde at lære dem på er at vælge nogle akkorder, som du er hundrede procent rutineret i og spille fingerspilsmønstret til dem. Øv det ultralangsomt i starten, så højrehånden vænner sig til bevægelsen, se i den forbindelse mit indlæg om opøvelse af anslag.
Spil det tiil sange, som du kan, og hvor du er helt dus med akkordskiftene. I indlæggende vil jeg notere det i det såkaldte tablatur, så sæt dig lige ind i at læse det og sørg også for at kunne de klassiske betegnelser på højrehånds fingre, som du kan finde på tablatursiden.
Dem, der allerede er kommet op:
Fingerspilsmønstre 1 - Det basale i modsat orden
Fingerspilsmønstre 2 - Et eksempel på samtidigt knips
Fingerspilsmønstre 3 - Variationer af det korte fingerspil
Fingerspilsmønstre 4 - Veksling mellem mønstre

Vel mødt til at lære mere fingerspil.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Velkommen til at give en kommentar: