mandag den 31. oktober 2011

Moderne fingerspil . 8. lektion Vigtige elementer i sangarrangementer

Start med første lektion
Så er vi noget til ottende lektion.
Som sædvanlig ugens mønster:

Vi startede i lektion 1 med at få tommelfingeren til at holde en regelmæssig puls på de dybe strenge og så lagde vi toner på de høje strenge med de andre fingre, nogle mellem taktslagene - synkoperede som det er karakteristisk i dette fingerspil - og andre på taktslagene. Vi har lært at bruge det til sangledsagelse.
Sidste gang startede vi så med at lære at kombinere dette fingerspil med melodi ved hjælp af Texas-folkesangen Red River Valley. Har du fået øvet det? Jeg forventer ikke , at du har nået at kunne det perfekt til i dag, men du har fået begyndt, fortsæt med at øve det.
Fortsæt også med at øve melodier efter gehør og prøv at kombiner dem med bassens regelmæssige puls. Jo mer du gør det, jo bedre bliver du til det.

Hvis du har lært at spille fjerde version fra sidste uges pdf-fil af Red River Valley bare nogenlunde, så er du godt på vej til at se, hvordan det fungerer med dette moderne fingerspil. Jeg vil foreslå dig at synge sangen med guitarledsagelse med nogle af de mønstre, som du har lært indtil nu, og så mellem et par af versene spille melodien med tommelfingerens regelmæssige puls - hør mig gøre det på podcast. Sådan fungerer det i moderne folkemusik med denne stil. Det er så også almindeligt, at man synger til guitarens melodi, det kan du også gøre. Nu kan det ske i starten, at du bliver usikker når du skal til at spille solo, så du gør et ophold. Øv sangen langsomt i starten, så dette ophold ikke opstår.

Nu hvor du har lært grundprincippet i denne fingerspilsstil - tommelfingerens takt, de synkoperede harmonitoner, mønstrene til sangledsagelse og melodifremførelse på de tre lyse strenge - så er det på tide, at du introduceres til nogle andre vigtige begreber.

Det, som du gør når du spiller melodien instrumentalt mellem to vers som før, kaldes en solo. Her spiller du i starten melodien slavisk, men der kan også improviseres, hvad du nok skal komme til på et tidspunkt.

Et break hedder det, når guitaren spiller nogle instrumentale takter mellem versene, som kan bygge over et akkordforløb  fra verset eller bare en akkord. Hør et eksempel i Streets of London. Her er et break du kan bruge til Red River Valley, der er løseligt baseret på melodiens sidste takter:

Break'et til Red River Valley på tablatur

Tablatur med andet break til Red River Valley
Det hedder forspil, intro eller lead-in, når der spilles et par fraser baseret på udvalgte takter fra melodien i starten. Det kan ofte være identisk med break'et som i Streets of London-eksemplet, måske er det bare de sidste to takter i melodien. Her er et forspil til Red River Valley:

Tablatur til Red River Valleys forspil

Fill-in hedder en lille melodisk frase som lægges i akkompagnementet der, hvor der er en pause i sangens melodi, enten fordi den har en lang tone eller en længere pause. I Red River Valley er der en sådan pause i takterne   . Her har du nogle fill-ins:
Tablatur til første fill-in på C-akkorden
C-akkord, takt 4-5
Tablatur til fill-in på G-akkorden
G-akkorden, takt 8-9
Tablatur til fill-in på F-akkorden
F-akkorden, takt 12-13
nding tag eller sluttag, som vi kan kalde det på dansk er en lille krølle på halen, som guitaren laver efter sidste veres, der markerer sangens afslutning. Her ser du et eksempel på sådan et sluttag i C:
Eksemplet på sluttag på tablatur

Anden gang jeg spiller Red River på podcasten er med disse finesser lagt på. Øv dig i at lægge dem på. Hvis det får dig til at blive usikker på de steder, hvor det kommer, så øv det langsomt.

Ugens klassiker er det gamle Peter, Paul & Mary-hit Puff the magic dragon. Hør mig synge den på podcasten.
9. og næste lektion
Variationen af fingerspillet, hvor tommelfingeren slår på bare en basstreng, bruges især i blues.