mandag den 24. oktober 2011

Moderne fingerspil . 7. lektion Læg melodien på

Start med første lektion
Så er vi nået til syvende lektion, og her har du ugens mønster, tag en G-durakkord:

Tablatur til fingerpicking mønster syv
Lær det som du lærte tidligere mønstre. Hør det på podcasten.

Hvorfor vi bruger C-dur her

I den sidste lektion handlede det om de måder man kunne variere med dette fingerspil, nemlig ved at du ikke spiller samme mønster en hel sang igennem, men bruger forskellige mønstre. Ved hurtige akkordskift kunne du godt bruge det samme mønster i hver takt, fordi akkordskiftet i sig selv får det til at lyder forskelligt.
Ugens klassiker sidst var i D, hvor du fik lært sus-akkorder, der er et meget brugt virkemiddel i denne stil.
Vi har ellers kørt meget i C indtil nu. I dag skal vi lægge melodi til dette fingerspil, og det bliver også i C-diur med sangen Red River Valley, som jeg sang på sidste lektions podcast for at du kunne høre, hvordan den var. Du fik også et link til teksten med akkorder, download den hvis du ikke har gjort det.
Jeg håber du inden du startede dette forløb havde spillet så længe, så du havde lært denne tonearts lidt vanskelige akkorder. Grunden til at jeg vælger C-dur trods de lidt svære akkorder er dels, at den er meget brugt i denne guitarstil, men også fordi, at når du nu skal prøve at lægge melodi på for første gang, så er det bedst, at melodien i starten holder sig på de tre lyse strenge og indenfor de første tre bånd. Tonerne på guitaren ligger sådan, at det lettest sker i C-dur. Spiller man f. eks. melodien i D-dur, så kommer vi let til at gå op på femte bånd eller mere - og det skal også komme for dig på et tidspunkt, men ikke første gang. Spiller man f. eks. i G-dur, så går melodien ofte ned på de dybe strenge - også noget du skal lære på et tidspunkt, men ikke første gang. Læs gerne her mit indlæg om tonearterne.
Download nu pdf-fil med tablatur til Red River Valley, men vent med at kigge til du har læst det næste.

Melodi på guitaren

Når du skal arrangere en melodi for dette moderne fingerspil, så lær først melodien på de tre tynde strenge og spil den som ren melodi der - se mit indlæg om melodispil med fingrene og om venstrehåndsteknikken. Jeg kan varmt anbefale dig at optræne en evne til at spille melodier efter gehør på de lyse strenge. Det er en træningssag, og du har muligvis som barn gjort det på mundharpe, som mange af os har. Prøv gerne om du kan lytte Red River Valley af.
Kig nu på pdf-filen. Her har du i første version "facit" hvordan melodien på den kører på de lyse strenge. Hør det også på podcasten. Øv det igennem nogle gange indtil det sidder.
Næste skridt bliver at sætte den sammen med tommelfingeren.
Start med at spille en bastone på første slag af hver takt, gerne akkordens grundtone. Her får du så trænet venstrehåndens teknik. For at du kan kombinere dette fngerspil med melodien, så skal venstre hånd holde den angivede akkorden som du har lært den. Mange meloditoner ligger i akkorden som den er, men ind imellem skal der så lige løftes en finger og lægges en finger på (ofte lillefingeren) for at få melodien frem. Øv det med denne "enkeltbas-stil." Den tid du øver det er ikke spildt, da man også bruger den i mange tilfælde især i keltisk guitar. Prøv efterfølgende at knipse en hel akkord med fingrene på første taktslag som i den tredje version på pdf-filen.

Læg den på bassen

Næste skridt bliver så at lægge vekselbassen som du lærte den allerede fra lektion 1 på melodien. Jeg valgte Red River Valley til første forsøg, fordi den er rytmisk enkel. Melodiens toner skal så falde lige på takten med tommelfingerens bas som rettesnor. Den fjerde version på pdf-filen viser det. Som sagt: hold akkorderne, løft en finger eller læg en finger på, se nøje på tablaturet og tænk efter, hvilken finger, der skal løftes eller lægges på. Jeg kan anbefale, at du lærer en takt ad gangen og spiller den om og om igen indtil den sidder - og sæt det så sammen til sidst.
Hvis du spiller melodi efter den klassiske teknik med at skifte mellem to fingre, så er det fint, men det kan ikke altid holdes slavisk i denne måde at spille på. Lad som hovedregel pegefingeren have ansvar for 3. streng, langfinger for 2. streng og ringfinger for 1. streng - og brug så den klassiske teknik, når der kommer mange hurtige meloditoner efter hinanden.
Du kan høre mig spille alle fire versioner på podcasten.
Her synger jeg også til sidst ugens klassiker, en gammel sang af Tom Paxton Last Thing on my mind. Fingerspillet på den er baseret på denne uges mønster.
8. og næste lektion
Intro til nogle væsentlige elementer i denne stil.