fredag

Kom i gang - 4.lektion Den første mol-akkord

Start med første lektion

De første gange har du lært D-durakkorden og A7 og har fået en øvelse i at skifte mellem de to. Du har også lært de basale taktarter, 2/4, 3/4 og 4/4. Sidste gang præsenterede vi dem og du fik børnesangen Blæksprutten Olsen som eksempel på 3/4-takt.
Jeg håber, at du har fået øvelse i at tage de to akkorder uden mislyde og at skifte mellem dem. Så vil du nemlig kunne spille mange sange med disse to akkorder. Du kan hente min pdf-fil Begyndersange på to akkorder. Den indeholder nogle eksempler, og på podcasten til dette indlæg vil du kunne høre mig spille og synge to-tre vers af hver af dem, så du også kan prøve dem du ikke kender i forvejen.
Læs mit indlæg At kunne synge til guitaren.
Ellers skal vi så i dag lære den første mol-akkord. Vestlig musik har to typer tonearter, dur og mol. Vi startede så i dur, det er den mest udbredte af de to, men vi går så videre med mol, der er mere mørk, blød o glidt trist. Ligesom i dur starter vi med at lære en akkord, det bliver A-mol:

Diagram over A-molakkord for guitar
Am
Lær den som du lærte de to første akkorder.
Mol er mere udbredt i Østeuropa end i Vesteuropa, så det er også karakteristisk, at den sang vi får med kun en akkord er en ungarsk folkemelodi - bare rolig, teksten er dansk. Det er Jeg har fanget mig en myg:

Jeg har fanget mig en myg med taktslagsangivelser
Skråstregerne ovenover angiver, hvor slaget skal komme. Hør den også på podcast. Når du kan den, så prøv andet vers:

Denne støvler har jeg her,
de er meget fine,
den som disse støvler ser
kommer til at grine
Der er store huller i,
tæerne bli’r kolde.
Syn’s du det er snyderi,
må du fedt beholde

Listen to "Lær at spille guitar" on Spreaker.
Næste gang går vi videre med at føje en akkord til, så du kan spille sange i mol med to akkorder.
5. og næste lektion
Du lærer en ny akkord, E7, og når du så får øvet skiftet mellem den og Am, så kan du spille til sange i mol med to akkorder.