torsdag den 19. maj 2011

Hvad kan gå galt, når du starter på guitaren?

Jeg har på spørgsmålet om hvornår man kan spille - Oftest stillede spørgsmål -  brugt et billede fra flyvningen. I den forbindelse skriver jeg, at hvis man går til undervisning, så er første gang at sammenligne med klargøring og eftersyn af flyet, anden gang kører man ud af startbanen, først tredje gang letter man fra jorden.
Så har jeg gået og tænkt på, at de fleste flyveulykker sker under start (og landing, men det er irrelevant i denne her forbindelse). Mon det også passer, når vi skal have vores indlæring af et musikinstrument op at flyve?
Mine erfaringer siger ja, og nu vil jeg så prøve at skitsere, hvad der kan gå galt - ikke for at tage modet fra dig, der skal til at starte, men for at du skal være opmærksom på faldgruberne.

Guitaren og dig selv skal klargøres.

Naturligvis skal guitaren være i orden inden start - det har jeg skrevet nogle indlæg om, som jeg vil anbefale dig at læse, hvis du står foran at begynde (Køb af guitar for begynderen. Har du en guitar). En dårlig guitar kan tage lysten fra enhver, selv den mest ivrige.

Har du en guitar der fungerer, så er det dig, der skal klargøres første gang. Guitaren skal naturligvis stemme, se mit indlæg At stemme guitaren, men du skal også selv klargøres.
Først og fremmest må du væbne dig med tålmodighed - det har jeg skrevet tidligere, og det fremgår vel også af indledningen. Det fører til det næste råd: lær lidt ad gangen, i små bidder - og få hver bid lært godt. Du bliver hverken Segovia eller Eric Clapton på et år. Prøver du at lære det hele på en gang, så ender du stensikkert med at lære ingenting.
Du må også afse øvetid hver dag. I starten skal det være lidt, da det er uvante bevægelser du skal til at udføre, men hver dag. Du kan selvfølgelig godt tabe en dag uden der sker noget, men lad det ikke være mange dage i træk.
Har du ikke tid til det? Prøv at tænke igennem hvad du laver i løbet af en almindelig dag - det kommer naturligvis ikke mig ved, men gør det for dig selv. Hvornår sidder du bare og ser noget på flimmeren, som du ikke rigtig gider? Er der nogle andre ting, du bare sidder og bruger tid på, som kunne undværes? Tænk over det og sørg for at få den daglige øvetid.
Men så i starten, så få virkelig en god vane med en ordentlig siddestilling - det er vigtigt at du ikke spænder unødigt. Sørg for, at de yderste led af dine fingre går lodret ned på guitarens gribebræt.

Vigtigt at få lært fra start.

Fremfor alt: få følgende ting ind og sidde på lystavlen:
  1. Forskellen på strenge og bånd - det er strengene du slår an så de giver lyd, båndene er dem der går på tværs af gribebrættet. Mange begyndere forveksler de to ting i starten, og så forvirrer mange angivelser af hvad der skal spilles - både fra din lærer og hvad du evt. læser på skærmen eller på tryk.
  2. Strengenes navne og numre.
  3. Hvis du starter med akkordspil, så sørg for at forstå, hvordan et akkorddiagram skal læses - ellers bliver du snart handicappet på den videre færd.
  4. Hvis du starter med noder, så sørg for at få de første grundbegreber, f. eks. tonernes navne (det kommer an på, hvad din underviser lærer dig først), ind på lystavlen.
Punkt 2 og 3 kan du finde på siden om Akkorddiagrammet, punkt 4 er behandlet på siden om tonesystemet, brug den som opslagsside
Disse ting vil jeg anbefale, at du læser på dagligt i starten som du gjorde med lektier, som skulle indlæres. Sidder de ikke på lystavlen, så kan du snart komme til at løbe sur i det.
Der vil være mange begreber, som er helt nye. Har du spillet et instrument før, så kender du en hel del af dem. Min erfaring har vist, at netop dem, hvor det er tilfældet, går helt i baglås, når der så kommer noget nyt, som de aldrig havde hørt om før på deres tidligere instrument, og så giver de op, fordi de ikke fatter det. Stir dig ikke blind på det, som du ikke forstår - også musikforståelse kommer gradvis hen ad vejen, og i starten må vi oftest bare godtage, at det er som det er - hvorfor det er sådan, det må komme med tiden.
Også dem, der starter på guitaren som første instrument, kan stirre sig blinde på, hvad de ikke forstår. Tænk sådan: hvad du ikke fatter i dag, fatter du måske næste år. Sørg for i starten at få det ovenstående på listen ind på lystavlen, det er det vigtigste i denne omgang.

Videre frem

Det er vigtigt, at du lærer at forstå taktarterne - hvad det vil sige at holde takten. Alle andre fejl kan du lave i en sammenspilssituation uden at det vælter - men takten skal holdes.
Sørg for, at de akkorder du lærer, klinger rent uden mislyde og dæmpede strenge. I starten, hvor du måske kun anslår akkorden samlet, så kan du godt dække over, at en enkelt streng ikke klinger - men når du kommer til fingerspil, hvor du spiller en streng ad gangen, så afslører det sig.
Sørg virkelig for at kunne akkordskiftene flydende - ellers taber du nemlig takten.
Hvis du lærer at spille efter noder, så skriv aldrig tonenavnene over de noder, som du lærer efter for at kunne det. Du får aldrig nodernes betydning ind på lystavlen på den måde.

Fremfor alt: hold fast ved den daglige øvning, ellers bliver du stående på et sted. Det gælder også hvis du går til undervisning på aftenskolen og der kommer en lang sommerpause. Du kan være helt sikker på en ting: hvis hele sommeren går uden en eneste dag med øvning, så hiver du bundproppen ud af hukommelsen og fingrene mister den tilvænning de havde opnået i løbet af sæsonen. Så må du begynde forfra, og det er ærgerligt. Jeg har selv flere gange oplevet, at det er gået galt for nogen på den måde.

Håber dette kan være en hjælp, når du starter.