Ordet øvelse lyder dødtrist. Det har sin grund i, at mange forbinder det ord med kedelige skoletimer og deres monotone skriveøvelser eller andre øvelser - eller måske har man været klassens klummergøj i gymnastik og farer i flint ved ordet øvelse.
Lad mig nævne nogle eksempler.
Er du en af dem, der kan lide at cykle en tur i naturen? Jeg er sikker på, at du ikke ville nyde så meget, hvis du ikke var vant til at styre cyklen og måske væltede hvert andet minut. Denne fornøjelse indebærer, at du på et tidspunkt - som barn, formodentlig - har fået opøvet at holde balancen på cyklen og styre rigtigt.
Kan du lide at læse en god bog? Det ville ikke være nogen glæde, hvis du skulle slå hvert andet ord op - et enkelt ord eller to ind imellem gør ikke noget, men ikke hvert eneste. Du har på et tidspunkt fået øvelse i at læse - og vil man læse på et fremmed sprog, så kræver det også nogle øvelser, for at det kan blive en glæde.
Mon ikke vi hermed kan se, at mange af de ting vi gør for fornøjelsens skyld indebærer noget, som vi har rutine i og har opøvet på et tidspunkt?
Sådan er det også med at spille instrumenter. Der tales tit om spilleglæde, og med god ret, for det er den, der driver værket, men som med alt andet, der glæder os, så glæder det os, når der er noget vi gør på rygraden.
Inden for klassisk musik kalder man en øvelse for en etude, og så godt som alle de spanske klassiske komponister, der har komponeret for klassisk guitar, har komponeret etuder i varierende omfang. Flere af dem er bestemt også brugbare for dem, der spiller andre genrer. F. eks. er Giulinis 120 små etuder for højre hånd særdeles gode om man spiller en eller anden genre, hvor fingrene benyttes til at slå an frem for plektret. Fernando Sor har komponeret etuder, der gør hånden på gribebrættet mere sikker. Til det formål kan øvning af skalaer også være en god ting. Jeg ved godt, at det kan få mange til at fare forskrækket sammen, men prøv at læse mit indlæg om det, inden du løber skrigende væk.
Der findes også øvelser i instruktionsbøger og på guitarwebsider, som kan bruges. Det er lidt forskelligt, om man spiller med plekter eller fingrene, evt. begge, men heldigvis er der muligheder nok under alle omstændigheder.
Begynder man så at spille nogen af disse øvelser og øve dem dagligt, så skal man ikke regne med, at forbedringen kan mærkes med det samme. Den kommer, når man har spillet øvelserne - etuderne om man vil - dagligt i nogle uger. Så vil du mærke, at nogle ting går meget lettere i de gængse stykker du spiller.
Se indlægget Den daglige øvelse - for fortsættere
Så foragt ikke øvelser som kedeligt stof, det gør spilleriet sjovere på sigt.
Noget må rutineres til alt.
Jeg er fuld af forståelse for disse reaktioner. Samtidig må vi også erkende, at der er visse ting, der kræver noget opøvelse. Adskillige af de ting, som vi kan lide at lave indebærer også, at vi gør nogen ting, som vi har opøvet på et tidspunkt, men nu er de rutine og hvis de ikke var det, så var det heller ikke nogen fornøjelse.Lad mig nævne nogle eksempler.
Er du en af dem, der kan lide at cykle en tur i naturen? Jeg er sikker på, at du ikke ville nyde så meget, hvis du ikke var vant til at styre cyklen og måske væltede hvert andet minut. Denne fornøjelse indebærer, at du på et tidspunkt - som barn, formodentlig - har fået opøvet at holde balancen på cyklen og styre rigtigt.
Kan du lide at læse en god bog? Det ville ikke være nogen glæde, hvis du skulle slå hvert andet ord op - et enkelt ord eller to ind imellem gør ikke noget, men ikke hvert eneste. Du har på et tidspunkt fået øvelse i at læse - og vil man læse på et fremmed sprog, så kræver det også nogle øvelser, for at det kan blive en glæde.
Mon ikke vi hermed kan se, at mange af de ting vi gør for fornøjelsens skyld indebærer noget, som vi har rutine i og har opøvet på et tidspunkt?
Sådan er det også med at spille instrumenter. Der tales tit om spilleglæde, og med god ret, for det er den, der driver værket, men som med alt andet, der glæder os, så glæder det os, når der er noget vi gør på rygraden.
Begyndere og øvelser.
Derfor må begyndere også være forberedte på, at spilleglæden ikke lige letter omgående, når man starter. Heldigvis kan jeg så sige, at det går hurtigere på guitaren end mange andre instrumenter. I starten kan det være hårdt at sætte fingrene på gribebrættet. Der må øves akkordskift og der skal nogle ting ind på lystavlen - heldigvis kan der allerede spilles nogle sange med to akkorder, som gør det sjovt at spille tidligt i forløbet, når disse to akkorder og skiftet mellem dem er opøvet. Et godt øveråd - for at øveriet ikke skal blive et slæb - er at veksle mellem det man kan og det, der er nyt og svært. Her skal så startes med det man kan og gerne også sluttes med det.Fortsættere og øvelser.
Men også fortsættere og meget viderekomne spiller øvelser. Det er ikke lige de akkordskifteøvelser, som begyndere sidder med, for dem kan de efterhånden på rygraden. De fleste har en daglige øverutine, som de spiller dagligt. I virkeligheden er formålet det samme: det skal være sjovt at spille. Øvelser opøver typiske bevægelser og spilletekniske finesser, som forekommer ofte på guitaren. Kommer de ind og sidde på rygraden, så lærer man de deciderede musikstykker bedre og hurtigere - derved bliver de også en glæde at spille.Inden for klassisk musik kalder man en øvelse for en etude, og så godt som alle de spanske klassiske komponister, der har komponeret for klassisk guitar, har komponeret etuder i varierende omfang. Flere af dem er bestemt også brugbare for dem, der spiller andre genrer. F. eks. er Giulinis 120 små etuder for højre hånd særdeles gode om man spiller en eller anden genre, hvor fingrene benyttes til at slå an frem for plektret. Fernando Sor har komponeret etuder, der gør hånden på gribebrættet mere sikker. Til det formål kan øvning af skalaer også være en god ting. Jeg ved godt, at det kan få mange til at fare forskrækket sammen, men prøv at læse mit indlæg om det, inden du løber skrigende væk.
Der findes også øvelser i instruktionsbøger og på guitarwebsider, som kan bruges. Det er lidt forskelligt, om man spiller med plekter eller fingrene, evt. begge, men heldigvis er der muligheder nok under alle omstændigheder.
Begynder man så at spille nogen af disse øvelser og øve dem dagligt, så skal man ikke regne med, at forbedringen kan mærkes med det samme. Den kommer, når man har spillet øvelserne - etuderne om man vil - dagligt i nogle uger. Så vil du mærke, at nogle ting går meget lettere i de gængse stykker du spiller.
Se indlægget Den daglige øvelse - for fortsættere
Så foragt ikke øvelser som kedeligt stof, det gør spilleriet sjovere på sigt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Velkommen til at give en kommentar: