onsdag den 13. juli 2011

Keltisk guitar

Keltisk guitar - det er jeg blevet spurgt om, hvad det er.

Keltisk musik.

Her må først besvares hvad keltisk musik er. Keltisk er en fællesbetegnelse for de etniske grupper i Europa, som i større eller mindre grad anses for at stamme fra oldtidens keltere. Romerne kaldte dem gallere, og de holdt især til i det område, der nu er en del af Frankrig. I forbindelse med Cæsars krig mod gallerne rykkede mange af dem til de to britiske øer.
I dag regnes først og fremmest irere og skotter for at være keltere, men også bretonerne fra halvøen Bretagne i Frankrig og befolkningen i den spanske delstat Galicien regnes med. Der er desuden en del små folk rundt om i Østeuropa, som menes at have sine rødder i det keltiske.
Så keltisk musik er kort og godt: musik skabt af disse folk. De fleste kender nok mest til irsk og skotsk, der har en vis popularitet hos os, især på vores folk-festivaler. Denne musik består dels af folkesangene, dels dansemusikken med de specielle danse jig, reel og hornpipe ved siden af de importerede valse og polkaer (som vi også har importeret i dansk spillemandsmusik). Om det end er mest irsk og skotsk vi hører, så har der også fra tid til anden været besøg fra de andre keltiske områder. Desuden må vi regne de canadiske musikere fra de udpræget skotske provinser i Canada for at være keltiske.

Keltisk guitar.

På den baggrund kan jeg svare på, hvad keltisk guitar er. I løbet af det 20. århundrede blev akustisk guitar mere og mere anvendt i den keltiske musik, og selv om det startede med - som vi hører hos Dubliners - at man spiller de gængse standardakkorder til melodierne, så er der blevet udviklet en mangfoldighed af måder at spille på, som er tilpasset den særlige keltiske tone. Så betegnelsen keltisk guitar dækker over denne mangfoldighed, som er meget berigende at lære at kende og forsøge sig med for guitarspillere. Hver gang guitaren bruges til keltisk musik må det kaldes keltisk guitar, hvad enten det så - som i Dubliners' og andre veteranbands tilfælde - ikke er specielt nyskabende, eller at man har udviklet nye teknikker.

Guitarledsagelse

Først og fremmest er det som ledsagende instrument tl melodiinstrumenter, at guitaren fik indpas, og her som i andre sammenhænge, har den vist sig som et effektivt instrument. En guitarist med god rytmesans kan virkelig give godt skub i dansemusik, også den keltiske. Det kan så heller overraske, at guitaren også er blevet taget op af folkesangerne i disse områder, og her gælder det som i andre genrer, at den akustiske guitars bløde lyd står godt til den menneskelige stemme. I det hele taget må keltisk guitar regnes med til moderne folk guitar.

Guitarsolo.

Desuden har man også lavet meget instrumentalmusik med dansemelodier - kaldet fiddle tunes - omarrangeret for guitar. Det kan gøres med plekter i samme stil som når bluegrass-guitaristerne spiller fiddle tunes på guitaren, men endnu mere interessant har man arrangeret dem for fingerstyle guitar, hvor man spiller melodien på de lyse strenge akkompagneret af en bas med tommelfingeren.
Det er også populært blandt guitarister  at spille de gamle harpestykker på guitaren. Helt op til omkring år 1700 havde man de omrejsende harpespillere, der spillede på den særlige keltiske harpe. En af de kendteste var den blinde Turlough O'Carolan, hvis kompositioner i dag regnes for klassikere i irsk musik. Mange keltiske guitarister spiller hans musik omarrangeret for deres instrument. Der har været guitarspillere, der har lavet deres egne kompositioner, der viderefører den keltiske tradition og i større eller mindre grad tilføjer den noget nyt,

Den alternative stemning.

Fælles for alle disse områder af keltisk guitar er, at man ofte bruger den alternative stemning DADGAD, kaldet sådan, fordi man stemmer guitaren d a d g a d. Den har fået sin popularitet i keltisk sammenhæng, fordi den er velklingende og passer til den keltiske tone. Det er desuden let at spille med droner i denne stemning, toner der ligger der hele tiden sammen med melodien. Sækkepiber er kendetegnet ved deres droner, og det bliver så ofte efterlignet i denne alternative stemning.
Som sagt: keltisk guitar kan ikke sættes på¨en formel, men nu har jeg skitseret kort, hvad der rører sig i det område af guitarverdenen.