lørdag den 9. juli 2011

Når em akustisk guitar skal høres

Hvad glæde har publikum af, at en guitarist spiller godt, hvis de ikke kan høre det? Det tror jeg, at de fleste kan blive enige om, men den akustiske guitar er i sig selv ikke noget højt instrument, så det kan være svært. I visse sammenhænge ligefrem umuligt.

Den elektriske guitar.

Derfor gør man alt for, at den skal være tydelig. Guitaristen kan spille kraftigt til, og det kan hjælpe meget ved sologuitar, men ofte på bekostning af fine klangnuancer. I bands kan de øvrige instrumenter dæmpe sig ned, når guitaristen har en solo, men selv der kan det være svært.
I et jazz big band må det siges at være umuligt. Hvad vi i dag kalder en elektrisk guitar blev netop også opfundet i denne sammenhæng i disse big bands storhedstid i 30'erne. Det tilskrives guitaristen Charlie Christian, der i hvert fald er en af de første, der brugte denne opfindelse, da han spillede i Benny Goodmans band. Det var i første omgang en akustisk guitar med f-huller, som vi i dag kalder en jazzguitar. Den  havde fået pick-up'er på sig, der registrerede strengenes svingninger og sendte dem til forstærkeren. Så kunne guitaristen spille hørbare soloer, men at lyden blev anderledes, det skete her som ved al anden forstærkning - de tidlige mikrofoner med højttaler gengav heller ikke nogen naturlig lyd hos sangere eller instrumenter.
Ulempen med denne forstærkede akustiske guitar var, at vibrationerne fra højttalerne kunne få kroppen til at vibrere og derved skabe de ubehagelige hyletoner, som også kendes fra hvis en mikrofon er for tæt på højttaleren. For at eliminere den ulempe fremstillede man guitarer, hvor kroppen var et kompakt træbræt. Det er hvad vi for det meste i dag forstår ved en elektrisk guitar, som ikke siger andet end et svagt plunk, når de ikke er sluttet til en forstærker. Der er ikke meget tilbage af den akustiske lyd i den, men i rocken har man udnyttet den forvrængede lyd bevidst som musikalsk virkemiddel. Man har endda opfundet dimser, der kan ændre lyden i mange retninger - Jimi Hendrix var en foregangsmand i brugen af disse, i dag er de blevet mere avancerede.

Forstærkning af akustisk guitar.

Der er så bare tilfælde, hvor man gerne vil have den akustiske guitarlyd, i visse genrer er den ligefrem kutyme. Så må man bruge en akustisk guitar, men den skulle gerne kunne høres. I dag er mikrofoner og højttaleranlæg også kommet så langt i udviklingen, at de kan gengive instrumenternes lyde mere naturtro, samme udvikling som vores stereoanlæg i stuerne har gennemgået.
Der er flere måder at forstærke den akustiske guitar på, så den stadigvæk lyder som en akustisk. I halvfjerdserne kunne man købe pick-up'er til at sætte på dem, svarende til dem man får med i købet på en elektrisk guitar. De er efterhånden forsvundet, forståeligt nok, for de skabte ikke andet end en ny elektrisk guitar i stil med Charlie Christians.

Mikrofonen.

Den helt enkle er en almindelig mikrofon på stativ, der anbringes lige ud for guitarens lydhul. Den virker godt nok, hvis det er en god mikrofon, men det har den ulempe, at guitaristen ikke skal bevæge sig ret meget, før lyden bliver for svag eller ligefrem umulig at høre. Mange oplever det også som stift at stå der urørlig og passe på, at guitaren ikke kommer for langt væk fra mikrofonen, men om man ejer en guitar, der ikke har den indbyggede pick-up i kroppen, så er det løsningen med alle de ulemper, der medfølger. Det kræver øvelse at stå ved denne mikrofon og holde guitaren samme sted, men øvelse gør som bekendt mester.

Indbygget pick-up.

Så har jeg allerede nævnt den løsning, som er meget almindelig i dag. De akustiske guitarer laves med en pick-up indbygget i kroppen, og på kroppens højre side er et stik til et kabel, som så er sluttet til et forstærkeranlæg i den anden ende. Denne løsning er særdeles god, for lige på det sted den ligger inde i kassen kan pick-up'en fange den mest naturlige akustiske lyd, og forudsat at det sluttes til en højttaler af bedste kvalitet vil det blive en naturtro lyd publikum hører. Desuden tager det ikke bevægelsesfriheden som en ordinær mikrofon gør.
Men den kræver så, at man har en akustisk guitar med denne indbyggede elektronik. Planlægger du at bruge din akustiske guitar i sammenspil med meget høje instrumenter? Tror du, at du vil komme til at spille i store sale? Så skal du absolut ved køb gå efter en guitar med indbygget pick-up.