fredag den 15. juni 2012

Fortsæt med nye akkorder - 10. lektion Dim-akkorderne

Begynd med lektion 1
Vi er nu nået til sidste lektion i dette forløb.
Er du kommet helskindet igennem? Jeg håber ikke det var slemt.
Du har nu lært de grundlæggende åbne akkorder og  kan spille til sange med to og tre akkorder i D, G, A, C og E-dur og i A- D og E.mol. Fortsæt med at øve det.
Du har også lært at udvide harmoniseringerne af to- og treakkordsange. Jeg har lavet en pdf-fil, Begyndersange med udvidede harmoniseringer, med nogle af de samme sange som i filerne med to-treakkordsange, men med de udvidede harmoniseringer. Jeg håber, at du siden sidste gang har prøvet at lave dem selv, men her kan du se dem nedskrevet.
OBS! Hvis du på nuværende tidspunkt har svært ved at huske alle akkorderne, så hent min oversigt Grundlæggende Åbne akkorder.

En ny skør akkord

Vi står med endnu en akkord, der lige skal læres, den er hverken dur eller mol, det er en såkaldt dim-akkord, og her ser du en D#dim, det siges dis-dim, se siden om tonesystemet.
Adim7 akkord diagram
Dim7 

Der findes flere måder at notere den på, nogle skriver hele stavelsen dim, andre gange er det med en lille bolle efter tonenavnet, D#o andre gange er det med en - efter tonenavnet, D#- Jeg bruger den sidste, da det er det mest enkle når man skriver på blogs og i tekstbehandling.
Prøv at spille den. Du sidder sikkert og tænker, at det var dog en skrækkelig lyd. Det er det også, når den bare spilles for sig selv, men den har en god klanglig funktion i sammenhæng med andre akkorder. Akkorder generelt, også de i sig selv velklingende, er ikke kun defineret for hvad de er i sig selv, men hvad funktion de har i sammenhængen.
Hør på podcast

De andre dim-akkorder

Du behøver så også kun at lære denne ene fingerstilling til dim-akkorden, for så kan du alle dim-akkorder. Alle fire toner i akkorden kan nemlig være grundtone (jeg vil ikke kaste mig ud i en musikteoretisk redegøåelse her, godtag bare det er sådan, på et tspunkt kommer du  til at forstå hvorfor, se evt. Harmonilæren om du kan forstå noget). Så denne her D#- kan også være en:
  • F#-
  • A-
  • C-
Ryk akkorden et bånd op med samme fingerstilling, så pegefingeren er på 2. bånd. Så har du en dim-akkord, der kan være
  • E-
  • G-
  • Bb-
  • C#-.
Så rykker vi et bånd mere op, pegefinger på 3. bånd, så har vi en
  • F-
  • H-
  • D-
  • G#-
Så når du i fremtiden i en sangbog med akkordangivelser ser en dim-akkord, så tjek tilbage til dette indlæg, hvis du ikke kan huske, hvilken en af de tre posistioner det er - og så har du den akkord.
Hør på podcast

Vi anvender den

Her prøver vi nu at spille Poul Kjøllers klassiker Kajs Sang, den indeholder, når den spilles i D-dur D#-, den ser du her:
Kajs sang med akkordangivelser
Hør på podcast
Måske kan du genkende, at det er den rundgang, som vi lærte i indlæg 4, bare med den ekstra akkord smidt ind. Så du vil godt kunne spille den i C-dur og G-dur, så er det henholdsvis C#dim og G#dim, som du smider ind. Prøv at finde ud af det for øvelsens skyld.
Du kan downloade filen Dim-akkorder og sange på swingrundgang, der er Kajs sang og nogle andre sange med samme rundgang.
podcasten synger jeg Kajs Sang og Tyggegummikongen Bobbel i D-dur, de andre, Ain't Misbehavin' og To Be or Not To Be, synger jeg i C-dur, da de i D-dur er lidt for høje til min stemme, de er så også noteret sådan på filen. Men prøv dem alle i både D, C og G-dur.
Filen har også et forord, hvor det med dim-akkorder forklares lidt grundigere end i dette indlæg. Jeg håber det er en bedre forklaring end der er plads til i et blog-indlæg.
Hvis du i fremtiden i en sangbog støder ind i en dim-akkord, så husk at visse toner, de såkaldte afledte toner, har to navne.
  • G♭- = F#-
  • Ab♭- = G#-
  • A#- = B♭-
  • D♭- = C#-
  • E♭- = D#-
Se siden om tonesystemet
Denne dim-akkord er en såkaldt overgangsakkord, der leder fra en akkord til en anden - den lyder hæslig alene, men klinger fint i sammenhængen. Øv sangene på filen, så du får dim-akkorden ind på lystavlen.
Hvad så nu? Se efterordet.
God spillelyst fremover.
Hør på podcast