søndag

Sommersange for guitar


Så er vi trådt ind i den danske sommer, vi har fejret Skt. Hans og så er det ved at være ferietid. Nogen af os har måske guitaren med i sommerlandet, se hertil indlægget Guitar i sommerlandet.
Her vil man så gerne synge nogle sommersange, nu er det lige de rette omgivelser og den rette stemning. Derfor har jeg på en pdf-fil sammensat et lille udvalg af fire stk, Sommersange for guitar.

Sommersange og begyndere

Til begynderne må jeg sige, at jeg ikke kunne finde en, der var hundrede procent begyndervenlig. Den nærmeste er Se det summer af sol over engen og Det var en skærsommerdag. De er på kun tre akkorder og jeg har skrevet dem ud i D-dur for dem, der ikke er kommet længere. Det, der gør den noget svære for begyndere, er de hyppige akkordskift. Tag det som en lejlighed til at få trænet det, om du er begynder. Dem, der er videre, kan transponere dem til andre tonearter.
Jeg har også en enkelt sommersang på min fil Begyndersange i mol to akkorder. Det er Jeg gik mig ud en sommerdag. Den er på kun to akkorder, men skiftene er hyppige. Der er ikke mange sommersange på den mørke mol, men den her er altså i mol.

Sommersange for fortsættere på guitar

De tre andre skulle man kunne være i stand til om man har fulgt mit forløb Fortsæt med nye akkorder eller har tilegnet sig stoffet på anden måde, og også har læst indlægget om vampen.
En Yndig og Frydefuldsommertid er skrevet i C-dur. Den er meget enkel i første del af melodien, men i anden del kommer der en variation af vampen.
Den ene af Jeppe Aakjær er Havren indeholder også passager, hvor der bruges vampSe dig ud en sommerdag indeholder en ekstra akkord ud over de tre gængse.
For dem, der er ude ovre begynderstadiet burde disse sange ikke være vanskelige.
God sommer.
Sommersange for guitar
Se også Guitar og fællessang


Mogens Sørensen
Sangbog for guitarbegyndere
kr151,08 Paperback

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Velkommen til at give en kommentar: