mandag

At stemme guitaren ned

Det at stemme guitaren om, det er noget der er blevet lettere i dag med de såkaldte tuners, se indlægget om at stemme guitaren. De har gjort det lettere at komme til en alternativ stemning og tilbage til standardstemning igen.

Capoen sætter op

Jeg skal i kommende indlæg komme ind på alternatitve stemninger, som jeg allerede har givet en intro til. Her vil jeg bare sige noget om standardstemningen hævet eller sænket et vist antal toner. Se nærmere siden om tonesystemet. Det er hvad der sker, når du sætter capo på guitaren, så er det jo standardstemningen, bare hævet. Hvis du sætter capo på f. eks. 2. bånd, så stemmer guitaren f# h e a c f#, standard hævet en tone. Der er det samme toneinterval mellem strengene, men mellem andre toner. Spiller du så en D-akkord, så er det i virkeligheden en E-akkord - alle akkorder og toner må, når man skal sig hvad man spiller, nævnes en tone højere.

Den modsatte vej ved at stemme

Den modsatte vej kan det ikke gøres - og dog! Det er muligt at stemme guitaren ned - i de såkaldte alternative stemninger stemmes nogle af strengene ned, men så kan du jo også stemme alle strenge det samme interval ned, så har du standardstemningen det interval lavere. Det er ikke så mærkeligt og ude i skoven som det lyder. Da Paul McCartney indspillede Beatles-klassikeren Yesterday, hvor det kun var ham af de fire, der medvirkede, ledsaget af en strygekvartet, var hans guitar stemt en halv tone ned. Det var så standardstemning sænket en halv tone. Guitaren stemte eb ab db gb b eb, og G-akkorden i sangen var Gb. Hvorfor gjorde han det? Jeg formoder, at nu havde han fået den indstuderet i G-dur, men strygekvartetten kunne bedst spille arrangementet i Gb-dur.

Prøv dig frem

Jeg har selv fornylig eksperimenteret lidt med at stemme min guitar ned - især foranlediget af, at en sang jeg havde fået indstuderet i E-dur lå alt for højt for min sangstemme. Da jeg så stemte guitaren en hel tone ned, så kunne jeg synge den uden besvær. Når guitaren så er stemt en hel tone ned, så stemmer den d g c f a d, og E-akkorden bliver til D-dur. Det var så i det hele taget sjovt at sidde og spille alle de ting jeg kunne i denne sænkede stemning, de kom til at lyde helt anderledes. Nogen ting klingede så bedre i standard, men der var andre ting, der fik en bedre klang. Ligesom når man sætter capo på, der er også nogle ting, der lyder bedre og andre, hvor man heller må tage den af.
Så forsøg det da, især hvis du har en tuner, som gør det lettere. Det maksimale en guitar kan stemmes ned er to hele toner, altså c f b eb g c. Går man længere ned vil det lyde som gummistrenge og rasle for meget mod gribebrættet.
Så held og lykke med forsøget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Velkommen til at give en kommentar: