fredag

Forøvelse til melodispil

Jeg har tidligere skrevet noget om melodispil med fingrene, hvor jeg nævnte den klassiske teknik med at skifte mellem pege- og langfinger. Det er en brugbar og effektiv teknik, også hvis man spiller med fingrene i andre stilarter end den klassiske.
Så vil jeg tilføje en ting i dette indlæg: uanset om man spiller melodi med fingre eller plekter, så hold nodeværdierne og også pauserne, hvis der er nogen. Uanset om man spiller de rigtige noder, så vil melodien blive forvrænget, hvis man ikke holder tonerne i den rigtige længde. I sammenspilssituationer kan forkert udførte nodeværdier medføre, at man kommer ud af trit med resten af musikerne. Så hav godt styr på rytmelæren, så node- og pauseværdier sidder på rygraden. Min side om rytmelæren giver en indføring og forklaring på nogle begreber, der nævnes i dette indlæg.
Start så med nogle rytmeøvelser på en løs streng, helst ind af de tre lyse. Jeg har lavet en fil med nogle rytmeøvelser, der så også forklarer dig noget elementært om nodesystemet, Forøvelse til melodispil på guitaren.
Hvis det er svært, så brug en metronom. Se mit indlæg Hold takten.
Med denne øvelse skulle rytmen komme godt ind i højrehånds fingre. Så er det næste at lægge melodi på i venstre hånd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Velkommen til at give en kommentar: