fredag den 17. januar 2014

Bastoner i anslag - Indledning

Tidligere forløb af indlæg

Vi har haft tre forløb for begyndere her på bloggen:
  1. Kom i gang med guitaren for de absolutte nybegyndere, der lærte de første akkorder til at kunne ledsage sange med tre akkorder i D-dur og A-mol.
  2. Varier højrehåndens anslag, der gav en intro til de forskellige måder at slå akkorderne an på.
  3. Fortsæt med nye akkorder, som oplærte i de grundlæggende åbne akkorder, så man kunne blive i stand til at ledsage sange med to og tre akkorder i de otte toneater, hvor det kan lade sig gøre på guitaren med de åbne akkorder alene, se dette forløbs Efterord.
Det er muligt efter disse tre forløb at gå videre til at spille sange med mere end tre akkorder, her kan man i C-dur og G-dur komme langt med disse grundlæggende åbne akkorder alene. Jeg har allerede indlæg på denne blog, som viser det, så det er ikke det, som det nye forløb handler om.
Efter Varier-forløbet har jeg også haft indlæg om Rytmik på guitaren og Fingerspilsmønstre, der sætter dig i stand til at lære flere fingerspilsmønstre og rytmer på guitaren udover dem i Varier-forløbet. De to indlægsserier vil få flere indlæg med tiden.

Hvad det nye forløb forudsætter.

Men netop her kom jeg til at se, at vi mangler noget indføring i, hvordan man bruger de tre mørke strenge, basstrengene, i de anslagsformer, som har en basstreng slået an alene. Det er hvad dette forløb kommer til at handle om.
Du behøver ikke at have fulgt de tre foregående forløb for at kunne følge det her, men hvis du ikke har det, bør du have tilegnet dig kendskab til indholdet af dem på anden måde. Er det ikke tilfældet, bør du arbejde dig gennem de tre forløb først og starte med Kom i Gang-forløbet, hvis du er blank nybegynder.
Du bør kende de grundlæggende åbne akkorder og kunne spille til sange med to og tre akkorder i de dertil hørende tonearter. Hvis du kan sange på mere end tre akkorder, så er det fint, men det forudsættes ikke i dette forløb, nogen af de teknikker der vises her vil blive vist til sange med mere end tre akkorder i andre indlæg.
Barréakkorder er heller ikke nogen betingelse i dette forløb. Hvordan teknikkerne i dette forløb bruges på barréakkorder vil også blive vist i andre indlæg.
Du bør også kende til rytmestrumming, til bas med efterslag og til fingerspil i alle de basale taktarter. Det var hvad Varier-forløbet handlede om. Jeg forudsætter ikke, at du kan alle de variationer, som jeg har vist i andre indlæg på denne blog, her vil blive gået ud fra de første, som blev vist i Varier-forløbet. De basteknikker, som vises her, kan bruges i variationerne, hvad der ikke skulle være vanskeligt, når du først kan dem.

Hvad dette forløb indeholder

Vi lærte allerede at spille med enkeltbas og vekselbas i Varier-forløbets 5. lektion, hvor vi holdt os til D-dur og A-mol, fordi det efterfulgte Kom i gang-forløbet.
I dette forløb starter vi med at lære enkeltbas og vekselbas i de øvrige tonearter, hvordan du vælger bastonerne. Dernæst lærer vi noget om ledetoner før akkordskift og at afveksle det med effekten hammer-on på bassen, du bør lige læse indlægget Effekter i venstrehånden som forberedelse til dette.
Dernæst vil du lære, hvordan du laver et basløb ved et akkordskift, der leder op til næste akkord. I forlængelse af det vil du lære basløb ved udvidede harmoniseringer, swingrundgangen og vamperne og så at bruge nogle venstrehåndseffekter i basløb. Du vil få lært den notering af specielle basløb, som af og til bruges over sange og noder i forbindelse med akkordangivelser, kaldet basbrøker.
Når du har lært at bruge basstrengene og nogle specielle effekter og ellers fortsætter med at lære nye rytmer og fingerspilsmønstre på guitaren, så har du forudsætningerne for et godt afvekslende sangledsagelse på guitaren, se nærmere efterordet.
Gå til 1. lektion
Her lærer du hvordan du skal vælge den ene bastone, som du bruger til enkeltbas.