lørdag

Hvordan komme over begynderstadiet

Hidtil har jeg i dette forum givet det noget høj prioritet med råd til nybegyndere - især da jeg som underviser af begyndere ved, hvor mange vanskeligheder der er i denne fase og havde mange ting på hjertet i denne forbindelse.
Men jeg ved, at der sidder nogen, der har spillet 1-2 år og gerne vil videre, og der skal bestemt også være noget for jer. Nu har jeg ikke forsømt det helt, hvis du klikker på taggen For Fortsættere, så finder du måske noget du kan bruge, men der mangler en del, det medgiver jeg.
Nu vil jeg forsøge at rette op på det - velvidende, at det er svært. Jeg ved jo ikke hvor du er nu og hvad du har startet med at spille. Meget afhænger også af, hvilken genre du vil dyrke på guitaren. Lidt generelt kan siges.

To måder at starte guitaren på.

Groft set findes der to måder at starte på:
  1. Hvad jeg kalder lejrbålguitar, akkompagnement af sange med enkle akkorder, som angives ved bogstav- og taltegn kaldet becifring.
  2. Små enkle melodier efter noder, oftest spillet med den klassiske guitarteknik.
Nogen har så lært de to ting sideløbende i begynderårene. Det er også godt at kunne begge dele, så er du en af dem, der kun har lært det ene, så overvej om du kunne tænke dig at lære det andet. Om det måske kan føles som at begynde forfra, så er det dog ikke helt sådan, for du vil under alle omstændigheder have fordelen, at du nu er vant til at trykke strenge ned på guitaren og vant til at sidde med den.
Se også Hvornår er man ovre begynderfasen på guitar?

Hvad så nu?

Hvis du er startet med en billig guitar, så er du måske ved det punkt, hvor du vil købe en ny og bedre guitar. Her skal du så også tage med i overvejelserne, hvad du vil dyrke på guitaren - det vil afgøre hvilken type guitar du så skal købe. Som ved alle andre køb, så brug hovedet.
Nu går jeg ud fra, at du er startet med lejrbålguitar, skulle du være en af dem, der er startet med nodespil, så gå til Over begynderstadiet for nodespilleren, hvis du er en af dem, der har lært de to ting sideløbende, så må du også læse det indlæg bagefter. Som før nævnt: overvej seriøst melodispil efter noder. Men i hvert fald: gør status over hvilke akkorder du kan. Jeg har i indlægget Tonearterne og guitarens akkorder nævnt, at der er 5 durtonearter og 3 moltonearter, som kan lade sig gøre på guitaren uden brug af barré, når man spiller til sange med kun 2 og 3 akkorder. Kan du spille de enkle sange i de otte tonearter? Hent evt. min fil Grundlæggende guitarakkorder for at få en oversigt. Hvis der er nogen, som du ikke kan, så vil jeg opfordre dig til at lære dem - og øv de sange du kan i alle tonearterne. Med disse akkorder har du grundlaget for at spille sange med mere end de tre akkorder i G-dur og i højere grad C-dur og A-mol, kun begrænset i D-dur.
En god øvelse er nu at sidde med en sangbog, der har becifringstegn og spille de sange du kender og godt kan lide, som du finder i den. Her vil du ofte støde på akkorder, som  du ikke kender. Plej ikke mageligheden, men slå akkorden op i en akkordbog eller en webside med akkorder - guitaren.dk har et fremragende afsnit med akkorder. At udvide akkordforrådet på den måde hjælper godt videre. Se indlæggende Hvordan lære en ny akkord? og Den daglige øvelse - for fortsætteren

Jeg vil så gerne spille...

 Er der en bestemt genre du vil dyrke, så søg efter sange, der hører til den genre og lær dem. Det kan være de enkle sange med kun tre akkorder, som alle genrer har nogen af i varierende grad - nogen af dem lærte du måske allerede som begynder? Det kan også være de mere komplicerede. For at mestre en genre på guitaren er det nemlig en god ting at opbygge et repertoire fra denne genre. Mange genrer, hvor guitaren anvendes som akkordinstrument, er også karakteristiske ved bestemte teknikker til at anslå akkorden i højre hånd - dem bør du også lære. Forhåbentlig er du kommet dertil, at akkorderne og dine skift mellem dem er blevet så meget rutine, at du kan koncentrere dig om at øve en teknik i anslagshånden.
I mange genrer er guitaren også soloinstrument. Så kommer det punkt, hvor du skal til at overveje at lære enten noder eller tablatur, evt. begge, om du skal lære at bruge plekter, lære at improvisere og flere andre ting - men igen: det afhænger af genren.

Det var meget generelt formuleret, dette indlæg, men jeg håber, at dem, der vil udover begynderfasen fik lidt hjælp.